Direktlänk till inlägg 16 april 2009

Förlossningen

Av Camilla - 16 april 2009 15:05

Min förlossning

Det startade väl egentligen på lördag kväll den 4/4, då började jag få känningar, en svag värk som gjorde att det var omöjligt att sitta bekvämt, ja något var helt enkelt helt annorlunda motför de förvärkar jag känt tidigare, på söndag morgon vaknade jag vid 03.30 på morgonen av att värken i magen var mycket mer påtaglig, till slut kunde jag inte sova, jag gick ner och satte mig i soffan och surfade runt samt tog tid på värkarna som jag kände, det var mellan 5-12 minuter mellen dem, vid 7 tiden ca gick jag upp igen för att försöka sova lite, men det gick inte, var tvungen att gå upp på toa nästan direkt när jag lagt mig, då lossnade slemproppen, det gick inte att ta miste på.

Jag kände att det inte var någon mening att försöka sova så jag gick ner igen, Krister låg och sov, eller ja kanske inte riktigt men nästan, han sa att jag skulle säga till om jag behövde någon hjälp.

Fortsatte ta tid på hur ofta värkarna kom, nu var det ca var 6:e minut, var tvungen att kliva upp så fort jag kände, det gick inte att sitta ner.

Vid ca 8 på söndagen den 5/4 ringde jag till förlossningen, de sade att jag kunde vänta till det var 5 minuter mellan värkarna och sedan komma in, men jag klarade inte av att vara hemma så länge till, åt en halv risifrutti medan Krister packade det sista som skulle med till BB.

Vi kom in vid halv 9 ca då var jag öppen 2 cm, vid 09.15 går vattnet, vid 11.15 får jag flytta in till en förlossningssal, sitter först i duschen för att lindra smärtan, efter det börjar jag använda lustgasen, det var riktigt bra tycker jag.

Vid 14.55 är jag öppen 5 cm, då ber jag om att få mer bedövning, det blir en epidural blockad, helt underbart, jag ville inte ha det först, men när man har så ont så tänker man visst lite annorlunda ;-)

Vid 16.50 sätts värkstimulerande dropp in eftersom förlossningen inte går framåt som det är tänkt, kl 19.30 är jag öppen 8 cm, då tänker man att nu är det ganska nära bebis i alla fall, det peppar en verkligen.

Kl 20.45 är jag öppen 9 cm, skönt tänker jag, nu är det snart över, men sedan stannar värkarbetet i princip av, kl 00.10 beslutar doktor Tomas Björk att det blir ett akut snitt, kl 00.42 får vi se vår pojke för första gången, vilken känsla, helt perfekt är han, han skriker redan innan de har plockat ut honom ur magen, 3730 gram och 50 cm lång.


 
 
Amanda

Amanda

16 april 2009 21:37

Hoppas att du mår bra efter snittet och att läker snabbt och fint. Var det som du föreställt dig annars? Han är riktigt fin på bilderna. Jag är nyfiken på hur vår krabat kommer se ut när det är dags.
Hadé gott!

http://nogg.se/amwi

 
Ingen bild

Millan

18 april 2009 22:21

Oj oj...så du fick snittas. Tur äe ju ändå att allt blir så bra efteråt och snitt är okey, så länge man få vara vaken och med. Han e ju så bedårande vacker så ojoj.... nu får ni ta en utflykt till jobbet en dag så jag får lukta!

 
Matilda

Matilda

26 april 2009 12:46

Grattis till killen Camilla, Ser att du cokså blivit snittad, visst känner man sig lite snuvad även fast man tycker att man blir som "räddad" när dom säger att man ska bli snittad! Vad trodde dom att det berodde på, gick fosterljuden ner eller? Kram

http://mammamatilda.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 7 augusti 2014 08:52

Det har varit så varmt, men bakade ändå lite igår och i förrgår. Drömmar, kokostoppar och ryttarkakor, får se om vädret tillåter något mer idag, Krister fyller år på lördag och det är alltid trevligt att ha något att bjuda på :-) ...

Av Camilla - 7 augusti 2014 08:49

Finaste hunden

Av Camilla - 22 juli 2014 23:49

Det sammanfattar dagen i Rättvik, vi började med att kika i lite butiker och på marknaden längs gatan, käkade lunch på ett jättemysigt ställe. Grabbarna har träffat mörksuggan som bjöd på godis och en kram, samma sak med Berra blåbär, det gick så ...

Av Camilla - 15 juli 2014 20:28

Har jag promenerat om Runkeeper visar rätt. Idag hittade den ingen Gps signal, eller ja bara en bit, den visade att jag gått 4 km på 1 timme och 18 minuter :-P Igår gick jag 1,2 mil på 1 timme och 20 minuter enligt Runkeeper. Finns det en mer p...

Av Camilla - 15 juli 2014 20:22

Har märkt på Vincent nu igen att han är så trött, har frågat flera gånger vad som står på, men inget säger han... Till slut så kommer det fram att han ser läskiga skuggor, han ser något som ser ut som en monsterhand, lillgubben, Härom kvällen ...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards